Trener i komunikacja
W pracy z najmłodszymi piłkarzami – Skrzatami – kluczowe jest zrozumienie roli Trenera. Trener nie pełni funkcji opiekuna, lecz odpowiada za prowadzenie zajęć w sposób dynamiczny, angażujący i bezpieczny dla całej grupy.
Trener powinien skupić się na utrzymaniu intensywności i struktury treningu piłkarskiego. W momencie, gdy zaczyna pełnić funkcję indywidualnego opiekuna jednego z dzieci (np. poprzez ciągłe uspokajanie, tłumaczenie lub wykluczanie konfliktów), cała grupa na tym traci:
dzieci tracą koncentrację,
spada zaangażowanie i płynność zajęć,
mogą pojawić się mikro-konflikty, które bez reakcji eskalują w kolejnych tygodniach,
inne dzieci czują się pomijane lub niezauważone.
Jeśli któreś z dzieci wymaga dodatkowego wsparcia osoby dorosłej, Trener powinien:
skontaktować się z rodzicem,
jasno zakomunikować potrzebę wsparcia,
zaprosić do współpracy w trakcie zajęć (np. poprzez obecność rodzica na boisku w roli obserwatora lub pomocnika w trudnych momentach).
Dzięki temu Trener może dalej prowadzić zajęcia dla całej grupy, nie tracąc rytmu treningowego ani kontroli nad przebiegiem sesji.
Trener Skrzatów to nie opiekun, lecz lider zajęć. Jego siła leży w zdolności do prowadzenia dynamicznego i bezpiecznego środowiska treningowego dla całej grupy. Gdy jedno z dzieci wymaga indywidualnego wsparcia, kluczowa jest współpraca z rodzicami, a nie rezygnacja z roli trenerskiej na rzecz roli wychowawczej.
No Comments Yet