Unifikacja PZPN
Unifikacja: U12 (D1) i U13 (D2)
Wiek: 11-12 lat
Organizacja gry: 9x9
wykazują radość z gry i ruchu,
mają lepszą zdolność́ koncentracji od swoich młodszych kolegów,
posiadają̨ predyspozycje do osiągania znaczących postępów w nauce techniki piłki nożnej i działań indywidualnych podczas treningów (znajdują się jeszcze w tzw. złotym wieku),
rozumieją pozytywne aspekty współpracy na boisku,
cechuje spokój i opanowanie,
dodatkowo występuje u nich skok pokwitaniowy,
pojawiają się u nich duże różnice w wysokości ciała pomiędzy rówieśnikami,
występują zaburzenia w koordynacji ruchowej
Młodziki rozgrywają mecze na większym boisku, co w znacznym stopniu zwiększa ich możliwości w aspekcie gry bez piłki. W zajęciach treningowych zawodnicy powinni doświadczać już gry o większym poziomie złożoności, realizując zasady poza centrum gry. Gra na zdecydowanie większej przestrzeni ułatwia atakującym poruszanie się bez piłki, m.in. właściwe pozycjonowanie – zasada przestrzeni oraz dynamiczny ruch za plecy obrońców – zasada mobilności. Przejście do tego etapu szkolenia wiąże się z zapoczątkowaniem procesów dojrzewania, gdzie tempo rozwoju jest największe u dziewcząt około 11–12 roku życia, u chłopców około 2 lata później (13–14 lat). Wiąże się to z tzw. skokiem pokwitaniowym. Okres ten charakteryzuje się znaczną, biologicznie uwarunkowaną zmiennością. Rówieśnicy mogą diametralnie różnić się między sobą wysokością i masą ciała. Większą sprawnością̨ wyróżniają się w tym okresie osoby o przyspieszonym rozwoju biologicznym (akceleranci). Ich przewaga nie wynika jednak z lepszych uzdolnień i predyspozycji do sportu, a jedynie z bardziej zaawansowanej dojrzałości biologicznej.
Nadal rozwijamy tematy treningu nabyte u Orlika. Pracujemy nad nimi równie mocno jak nad nowymi tematami.
drybling (A)
prowadzenie piłki (A)
kontrola piłki (A)
zdobywanie przestrzeni (A)
wsparcie (A)
tworzenie linii podania (A)
przyjęcie piłki (A)
podanie piłki (A)
powstrzymanie (B)
odbiór piłki (B)
pressing (B)
orientacja przestrzenna (Gra)
szybkość reakcji (M)
różnicowanie ruchów (M)
balans (M)
asekuracja (B)
strzał (A)
przyjęcie kierunkowe (A)
wsparcie (A)
pozycja otwarta (A)
przestrzeń (A)
mobilność (A)
głębia i szerokość ataku (A)
równowaga (B)
ochrona przestrzeni (B)
kompaktowość (B)
Przykładowe środki treningowe:
tory przeszkód
zmiany sposobu prowadzenia piłki
obserwacja przestrzeni w trakcie prowadzenia piłki
różne formy biegu (przodem, tyłem, bokiem, krok skrzyżny, skipy)
małe gry (1×1, 2×2, 3×2, 3×3)
rozgrzewka z elementami rozciągania
ćwiczenia na drabince
ball mastery
szybka praca nóg i ramion
wykonywanie zwodów
ćwiczenia dryblingu
ćwiczenia skocznościowe
obserwacja przestrzeni przed przyjęciem lub podaniem piłki
ćwiczenia stabilizacyjne w dynamice
żonglerka zadaniowa
gry kształtujące orientację przestrzenną
ćwiczenia z dwoma piłkami (wyścigi, zadania)
biegi tlenowe o zmiennej intensywności
gra właściwa 9×9
Młodzik to rozpoczęcie procesów dojrzewania, gdzie tempo rozwoju jest największe u dziewcząt około 11–12 roku życia, u chłopców około 2 lata później (13–14 lat). Wiąże się to z tzw. skokiem pokwitaniowym. Okres ten charakteryzuje się znaczną, biologicznie uwarunkowaną zmiennością. Rówieśnicy mogą diametralnie różnić się między sobą wysokością i masą ciała. Większą sprawnością wyróżniają się w tym okresie osoby o przyspieszonym rozwoju biologicznym (akceleranci). Ich przewaga nie wynika jednak z lepszych uzdolnień i predyspozycji do sportu, a jedynie z bardziej zaawansowanej dojrzałości biologicznej.
No Comments Yet