Thumbnail image for course

Koncepcje nauczania gry

Unifikacja PZPN

Młodzik

Młodzik

Charakterystyka

Unifikacja: U12 (D1) i U13 (D2)

Wiek: 11-12 lat

Organizacja gry: 9x9

  • wykazują radość  z gry i ruchu,

  • mają lepszą zdolność́ koncentracji od swoich młodszych kolegów,

  • posiadają̨ predyspozycje do osiągania znaczących postępów w nauce techniki piłki nożnej i działań indywidualnych podczas treningów (znajdują się jeszcze w tzw. złotym wieku),

  • rozumieją pozytywne aspekty współpracy na boisku,

  • cechuje spokój i opanowanie,

  • dodatkowo występuje u nich skok pokwitaniowy,

  • pojawiają się u nich duże różnice w wysokości ciała pomiędzy rówieśnikami,

  • występują zaburzenia w koordynacji ruchowej

Cele szkoleniowe

Młodziki rozgrywają mecze na większym boisku, co w znacznym stopniu zwiększa ich możliwości w aspekcie gry bez piłki. W zajęciach treningowych zawodnicy powinni doświadczać już gry o większym poziomie złożoności, realizując zasady poza centrum gry. Gra na zdecydowanie większej przestrzeni ułatwia atakującym poruszanie się bez piłki, m.in. właściwe pozycjonowanie – zasada przestrzeni oraz dynamiczny ruch za plecy obrońców – zasada mobilności. Przejście do tego etapu szkolenia wiąże się z zapoczątkowaniem procesów dojrzewania, gdzie tempo rozwoju jest największe u dziewcząt około 11–12 roku życia, u chłopców około 2 lata później (13–14 lat). Wiąże się to z tzw. skokiem pokwitaniowym. Okres ten charakteryzuje się znaczną, biologicznie uwarunkowaną zmiennością. Rówieśnicy mogą diametralnie różnić się między sobą wysokością i masą ciała. Większą sprawnością̨ wyróżniają się w tym okresie osoby o przyspieszonym rozwoju biologicznym (akceleranci). Ich przewaga nie wynika jednak z lepszych uzdolnień i predyspozycji do sportu, a jedynie z bardziej zaawansowanej dojrzałości biologicznej.

Metodyka treningu

Nadal rozwijamy tematy treningu nabyte u Orlika. Pracujemy nad nimi równie mocno jak nad nowymi tematami.

Tematy:
  • drybling (A)

  • prowadzenie piłki (A)

  • kontrola piłki (A)

  • zdobywanie przestrzeni (A)

  • wsparcie (A)

  • tworzenie linii podania (A)

  • przyjęcie piłki (A)

  • podanie piłki (A)

  • powstrzymanie (B)

  • odbiór piłki (B)

  • pressing (B)

  • orientacja przestrzenna (Gra)

  • szybkość reakcji (M)

  • różnicowanie ruchów (M)

  • balans (M)

  • asekuracja (B)

  • strzał (A)

  • przyjęcie kierunkowe (A)

  • wsparcie (A)

  • pozycja otwarta (A)

Nowe tematy:
  • przestrzeń (A)

  • mobilność (A)

  • głębia i szerokość ataku (A)

  • równowaga (B)

  • ochrona przestrzeni (B)

  • kompaktowość (B)

Przykładowe środki treningowe:

  • tory przeszkód

  • zmiany sposobu prowadzenia piłki

  • obserwacja przestrzeni w trakcie prowadzenia piłki

  • różne formy biegu (przodem, tyłem, bokiem, krok skrzyżny, skipy)

  • małe gry (1×1, 2×2, 3×2, 3×3)

  • rozgrzewka z elementami rozciągania

  • ćwiczenia na drabince

  • ball mastery

  • szybka praca nóg i ramion

  • wykonywanie zwodów

  • ćwiczenia dryblingu

  • ćwiczenia skocznościowe

  • obserwacja przestrzeni przed przyjęciem lub podaniem piłki

  • ćwiczenia stabilizacyjne w dynamice

  • żonglerka zadaniowa

  • gry kształtujące orientację przestrzenną

  • ćwiczenia z dwoma piłkami (wyścigi, zadania)

  • biegi tlenowe o zmiennej intensywności

  • gra właściwa 9×9

Motoryka

Młodzik to rozpoczęcie  procesów dojrzewania, gdzie tempo rozwoju jest największe u dziewcząt około 11–12 roku życia, u chłopców około 2 lata później (13–14 lat). Wiąże się to z tzw. skokiem pokwitaniowym. Okres ten charakteryzuje się znaczną, biologicznie uwarunkowaną zmiennością. Rówieśnicy mogą diametralnie różnić się między sobą wysokością i masą ciała. Większą sprawnością wyróżniają się w tym okresie osoby o przyspieszonym rozwoju biologicznym (akceleranci). Ich przewaga nie wynika jednak z lepszych uzdolnień i predyspozycji do sportu, a jedynie z bardziej zaawansowanej dojrzałości biologicznej.