Unifikacja PZPN
Unifikacja: U10 (E1) i U11 (E2)
Wiek: 9-10 lat
Organizacja gry: 7x7
cały czas wykazują dużą radość z gry i ruchu,
sukcesywnie „wychodzą” z egocentryzmu,
coraz częściej dostrzegają potrzebę i korzyści wynikające ze współdziałania
W stosunku do młodszych kolegów dzieci w wieku 10–11 lat charakteryzują się wyraźnie wyższym poziomem:
rozumienia gry (zauważając pozytywne aspekty wynikające ze współdziałania z partnerami z drużyny),
mechanizmów poznawczo-decyzyjnych (dostrzegając większą liczbę zawodników),
umiejętności piłkarskich, wynikających z większej precyzji ruchu,
spokoju i umiejętności utrzymania koncentracji.
Trener rozwija działania zawodników w sytuacjach w układzie 2 x 1, 2 x 2, 3 x 2, 2 x 3, 3 x 3, co zachęca ich do określonych zachowań. Taka konfiguracja pozwala zawodnikom utrwalać wiedzę nabytą w kategorii Żak, ale również uczyć się nowych zasad gry i działań (prowadzenie piłki, drybling, podanie i przyjęcie piłki, strzał, tworzenie linii podania w atakowaniu oraz odbiór piłki, asekuracja w bronieniu). W obszarze motorycznym dzieci wchodzą w tzw. Złoty Wiek Motoryczności (9-12 lat). W tym okresie dzieci czerpią najwięcej radości z aktywności ruchowej oraz najszybciej przyswajają nowe umiejętności ruchowe.
Nadal rozwijamy tematy treningu nabyte w Skrzatach oraz Żakach. Pracujemy nad nimi równie mocno jak nad nowymi tematami.
drybling (A)
prowadzenie piłki (A)
kontrola piłki (A)
zdobywanie przestrzeni (A)
wsparcie (A)
tworzenie linii podania (A)
przyjęcie piłki (A)
podanie piłki (A)
powstrzymanie (B)
odbiór piłki (B)
pressing (B)
orientacja przestrzenna (Gra)
szybkość reakcji (M)
różnicowanie ruchów (M)
balans (M)
asekuracja (B)
strzał (A)
przyjęcie kierunkowe (A)
wsparcie (A)
pozycja otwarta (A)
Przykładowe środki treningowe:
ćwiczenia z piłkami
tory przeszkód
wyścigi
zmiany rytmu biegu
zmiany sposobu prowadzenia piłki
obserwacja przestrzeni w trakcie prowadzenia piłki
różne formy biegu (przodem, tyłem, bokiem, krok skrzyżny, skipy)
małe gry (1×1, 2×2, 3×2, 3×3)
rozgrzewka z elementami rozciągania
ćwiczenia na drabince
ball mastery
koordynacja pracy ramion i nóg
szybka praca nóg i ramion
podania piłki ze zmianą odległości
wykonywanie zwodów
ćwiczenia dryblingu
ćwiczenia skocznościowe
obserwacja przestrzeni przed przyjęciem lub podaniem piłki
gra właściwa 7×7
W wieku Orlika dzieci wchodzą w tzw. Złoty Wiek Motoryczności (9-12 lat). W tym okresie dzieci czerpią najwięcej radości z aktywności ruchowej oraz najszybciej przyswajają nowe umiejętności ruchowe. Zdolności motoryczne dziecka wkraczają na kolejny poziom – rozwija się szybkość, zwinność, myślenie przestrzenne. Dlatego właśnie w tym okresie powinno się położyć nacisk na kształtowanie siły, szybkości, mocy, zwinności i koordynacji ruchowej, aby wykrzesać z dziecka pełen potencjał sportowy.
Budowanie świadomości Orlika wygląda podobnie jak na etapie Żaka. Koncentrujemy się jeszcze mocniej na indywidualnym podejściu do zawodnika. Pomagamy rozwiązywać indywidualne problemy gracza które w tym wieku stają się świadome i coraz bardziej realne.
pomoc w rozpoznaniu motywacji indywidualnej do uprawiania piłki nożnej,
budowanie i podtrzymywanie motywacji wewnętrznej,
pomoc w zrozumienie celu nad którym pracujemy wykonując ćwiczenie,
wspólne odnajdywanie i analizowanie przyczyn porażek, konfliktów, spadków motywacji,
kształtowanie samodzielności (wybór ćwiczeń, samodzielne utrzymywanie intensywności),
uczenie samoobserwacji,
kształtowanie wartości (tolerancja, różnorodność, wsparcie),
wpływ słodyczy, nawadniania i zdrowego odżywiania na osiągnięcia w sporcie.
No Comments Yet