Thumbnail image for course

Koncepcje nauczania gry

Unifikacja PZPN

Orlik

Orlik

Charakterystyka

Unifikacja: U10 (E1) i U11 (E2)

Wiek: 9-10 lat

Organizacja gry: 7x7

  • cały czas wykazują dużą radość z gry i ruchu,

  • sukcesywnie „wychodzą” z egocentryzmu,

  • coraz częściej dostrzegają potrzebę i korzyści wynikające ze współdziałania

 

W stosunku do młodszych kolegów dzieci w wieku 10–11 lat charakteryzują się wyraźnie wyższym poziomem:

  • rozumienia gry (zauważając pozytywne aspekty wynikające ze współdziałania z partnerami z drużyny),

  • mechanizmów poznawczo-decyzyjnych (dostrzegając większą liczbę zawodników),

  • umiejętności piłkarskich, wynikających z większej precyzji ruchu,

  • spokoju i umiejętności utrzymania koncentracji.

Cele szkoleniowe

Trener rozwija działania zawodników w sytuacjach w układzie 2 x 1, 2 x 2, 3 x 2, 2 x 3, 3 x 3, co zachęca ich do określonych zachowań. Taka konfiguracja pozwala zawodnikom utrwalać wiedzę nabytą w kategorii Żak, ale również uczyć się nowych zasad gry i działań (prowadzenie piłki, drybling, podanie i przyjęcie piłki, strzał, tworzenie linii podania w atakowaniu oraz odbiór piłki, asekuracja w bronieniu). W obszarze motorycznym dzieci wchodzą w tzw. Złoty Wiek Motoryczności (9-12 lat). W tym okresie dzieci czerpią najwięcej radości z aktywności ruchowej oraz najszybciej przyswajają nowe umiejętności ruchowe.

Metodyka treningu

Nadal rozwijamy tematy treningu nabyte w Skrzatach oraz Żakach. Pracujemy nad nimi równie mocno jak nad nowymi tematami.

Tematy:
  • drybling (A)

  • prowadzenie piłki (A)

  • kontrola piłki (A)

  • zdobywanie przestrzeni (A)

  • wsparcie (A)

  • tworzenie linii podania (A)

  • przyjęcie piłki (A)

  • podanie piłki (A)

  • powstrzymanie (B)

  • odbiór piłki (B)

  • pressing (B)

  • orientacja przestrzenna (Gra)

  • szybkość reakcji (M)

  • różnicowanie ruchów (M)

  • balans (M)

Nowe tematy:
  • asekuracja (B)

  • strzał (A)

  • przyjęcie kierunkowe (A)

  • wsparcie (A)

  • pozycja otwarta (A)

Przykładowe środki treningowe:

  • ćwiczenia z piłkami

  • tory przeszkód

  • wyścigi

  • zmiany rytmu biegu 

  • zmiany sposobu prowadzenia piłki

  • obserwacja przestrzeni w trakcie prowadzenia piłki

  • różne formy biegu (przodem, tyłem, bokiem, krok skrzyżny, skipy)

  • małe gry (1×1, 2×2, 3×2, 3×3)

  • rozgrzewka z elementami rozciągania

  • ćwiczenia na drabince

  • ball mastery

  • koordynacja pracy ramion i nóg

  • szybka praca nóg i ramion

  • podania piłki ze zmianą odległości

  • wykonywanie zwodów

  • ćwiczenia dryblingu

  • ćwiczenia skocznościowe

  • obserwacja przestrzeni przed przyjęciem lub podaniem piłki

  • gra właściwa 7×7

Motoryka

W wieku Orlika dzieci wchodzą w tzw. Złoty Wiek Motoryczności (9-12 lat). W tym okresie dzieci czerpią najwięcej radości z aktywności ruchowej oraz najszybciej przyswajają nowe umiejętności ruchowe. Zdolności motoryczne dziecka wkraczają na kolejny poziom – rozwija się szybkość, zwinność, myślenie przestrzenne. Dlatego właśnie w tym okresie powinno się położyć nacisk na kształtowanie siły, szybkości, mocy, zwinności i koordynacji ruchowej, aby wykrzesać z dziecka pełen potencjał sportowy.

Mentalność

Budowanie świadomości Orlika wygląda podobnie jak na etapie Żaka. Koncentrujemy się jeszcze mocniej na indywidualnym podejściu do zawodnika. Pomagamy rozwiązywać indywidualne problemy gracza które w tym wieku stają się świadome i coraz bardziej realne.

  • pomoc w rozpoznaniu motywacji indywidualnej do uprawiania piłki nożnej,

  • budowanie i podtrzymywanie motywacji wewnętrznej,

  • pomoc w zrozumienie celu nad którym pracujemy wykonując ćwiczenie,

  • wspólne odnajdywanie i analizowanie przyczyn porażek, konfliktów, spadków motywacji,

  • kształtowanie samodzielności (wybór ćwiczeń, samodzielne utrzymywanie intensywności),

  • uczenie samoobserwacji,

  • kształtowanie wartości (tolerancja, różnorodność, wsparcie),

  • wpływ słodyczy, nawadniania i zdrowego odżywiania na osiągnięcia w sporcie.