Thumbnail image for course

Koncepcje nauczania gry

Unifikacja PZPN

Żak

Żak

Charakterystyka

Unifikacja: U8 (F1) i U9 (F2)

Wiek: 7-8 lat

Organizacja gry: 5x5

  • duża chęć zabawy i ruchu,

  • mała pewność siebie,

  • słaba zdolność koncentracji,

  • wysoki poziom egocentryzmu, podejmują w grze głównie działania indywidualne, takie jak prowadzenie piłki, drybling lub strzał, najczęściej pomijając aspekt współdziałania z innymi graczami,

  • słabo rozwinięte mechanizmy poznawcze (percepcja). Dzieci nie są jeszcze w stanie wychwycić zbyt dużej liczby informacji z gry, najczęściej koncentrując się na piłce i najbliższym zawodniku,

  • stosunkowo niski poziom umiejętności piłkarskich, co wynika z dość niskiego poziomu koordynacyjnych zdolności motorycznych (niskiej precyzji ruchu),

  • niski poziom rozumienia gry, z racji krótkiego stażu zawodniczego

Cele szkoleniowe

Żaki nie mają jeszcze wystarczająco dobrze rozwiniętych mechanizmów poznawczo-decyzyjnych, zatem nie są w stanie zebrać jeszcze zbyt wielu informacji ze środowiska dlatego trener celowo zawęża działania zawodników do układu dwóch zawodników w jednej drużynie. Rozwiązywanie sytuacji o niskim poziomie złożoności zachęca Żaków do podejmowania działań indywidualnych, takich jak: prowadzenie piłki, zwody, drybling czy strzał. Rozpoczynamy również podstawową naukę zachowań obronnych akcentując szybki odbiór piłki.

Metodyka treningu

Nadal rozwijamy tematy treningu nabyte w Skrzatach (drybling, prowadzenie piłki, kontrola piłki). Pracujemy nad nimi równie mocno jak nad nowymi tematami.

Tematy:
  • drybling (A)

  • prowadzenie piłki (A)

  • kontrola piłki (A)

Nowe tematy:
  • zdobywanie przestrzeni (A)

  • wsparcie (A)

  • tworzenie linii podania (A)

  • przyjęcie piłki (A)

  • podanie piłki (A)

  • powstrzymanie (B)

  • odbiór piłki (B)

  • pressing (B)

  • orientacja przestrzenna (Gra)

  • szybkość reakcji (M)

  • różnicowanie ruchów (M)

  • balans (M)

Przykładowe środki treningowe:

  • czołganie

  • przewroty na materacu

  • podskoki

  • ćwiczenia z piłkami

  • tory przeszkód

  • wyścigi

  • zmiany rytmu biegu 

  • zmiany sposobu prowadzenia piłki

  • obserwacja przestrzeni w trakcie prowadzenia piłki

  • różne formy biegu (przodem, tyłem, bokiem, krok skrzyżny, skipy)

  • małe gry (1×1, 2×2, 3×2, 3×3)

  • gra właściwa 5×5

Motoryka

Należy zwiększyć objętość środków treningowych kształtujących koordynacyjne zdolności motoryczne. Poprzez dużą liczbę dynamicznych berków i wyścigów będą kształtowane zdolności
szybkościowo-zwinnościowe, których wysoki poziom na późniejszych etapach szkolenia będzie miał ogromne znaczenie
w kontekście skutecznej i efektywnej gry.

Mentalność

Budowanie świadomości Żaka wygląda podobnie jak na etapie Skrzata. Koncentrujemy się trochę mocniej na indywidualnym podejściu do zawodnika zamiast pracować ogólnymi przykładami i wzorami.

  • pomoc w rozpoznaniu motywacji indywidualnej do uprawiania piłki nożnej,

  • budowanie i podtrzymywanie motywacji wewnętrznej,

  • nauka rozpoznawania i nazywania emocji występujących w meczach oraz na treningach,

  • pomoc w zrozumienie celu nad którym pracujemy wykonując ćwiczenie,

  • wspólne odnajdywanie i analizowanie przyczyn porażek, konfliktów, spadków motywacji,

  • kształtowanie samodzielności (wybór ćwiczeń, samodzielne utrzymywanie intensywności),

  • uczenie samoobserwacji,

  • nauka zachowania się przed i po treningu (odpowiedni ubiór, pomoc w organizacji sprzętu),

  • nauka organizacji (bidony, sprzęt i ubiór w konkretnym miejscu),

  • kształtowanie wartości (tolerancja, różnorodność, wsparcie),

  • wpływ słodyczy, nawadniania i zdrowego odżywiania na osiągnięcia w sporcie.