Unifikacja PZPN
Unifikacja: U8 (F1) i U9 (F2)
Wiek: 7-8 lat
Organizacja gry: 5x5
duża chęć zabawy i ruchu,
mała pewność siebie,
słaba zdolność koncentracji,
wysoki poziom egocentryzmu, podejmują w grze głównie działania indywidualne, takie jak prowadzenie piłki, drybling lub strzał, najczęściej pomijając aspekt współdziałania z innymi graczami,
słabo rozwinięte mechanizmy poznawcze (percepcja). Dzieci nie są jeszcze w stanie wychwycić zbyt dużej liczby informacji z gry, najczęściej koncentrując się na piłce i najbliższym zawodniku,
stosunkowo niski poziom umiejętności piłkarskich, co wynika z dość niskiego poziomu koordynacyjnych zdolności motorycznych (niskiej precyzji ruchu),
niski poziom rozumienia gry, z racji krótkiego stażu zawodniczego
Żaki nie mają jeszcze wystarczająco dobrze rozwiniętych mechanizmów poznawczo-decyzyjnych, zatem nie są w stanie zebrać jeszcze zbyt wielu informacji ze środowiska dlatego trener celowo zawęża działania zawodników do układu dwóch zawodników w jednej drużynie. Rozwiązywanie sytuacji o niskim poziomie złożoności zachęca Żaków do podejmowania działań indywidualnych, takich jak: prowadzenie piłki, zwody, drybling czy strzał. Rozpoczynamy również podstawową naukę zachowań obronnych akcentując szybki odbiór piłki.
Nadal rozwijamy tematy treningu nabyte w Skrzatach (drybling, prowadzenie piłki, kontrola piłki). Pracujemy nad nimi równie mocno jak nad nowymi tematami.
drybling (A)
prowadzenie piłki (A)
kontrola piłki (A)
zdobywanie przestrzeni (A)
wsparcie (A)
tworzenie linii podania (A)
przyjęcie piłki (A)
podanie piłki (A)
powstrzymanie (B)
odbiór piłki (B)
pressing (B)
orientacja przestrzenna (Gra)
szybkość reakcji (M)
różnicowanie ruchów (M)
balans (M)
Przykładowe środki treningowe:
czołganie
przewroty na materacu
podskoki
ćwiczenia z piłkami
tory przeszkód
wyścigi
zmiany rytmu biegu
zmiany sposobu prowadzenia piłki
obserwacja przestrzeni w trakcie prowadzenia piłki
różne formy biegu (przodem, tyłem, bokiem, krok skrzyżny, skipy)
małe gry (1×1, 2×2, 3×2, 3×3)
gra właściwa 5×5
Należy zwiększyć objętość środków treningowych kształtujących koordynacyjne zdolności motoryczne. Poprzez dużą liczbę dynamicznych berków i wyścigów będą kształtowane zdolności
szybkościowo-zwinnościowe, których wysoki poziom na późniejszych etapach szkolenia będzie miał ogromne znaczenie
w kontekście skutecznej i efektywnej gry.
Budowanie świadomości Żaka wygląda podobnie jak na etapie Skrzata. Koncentrujemy się trochę mocniej na indywidualnym podejściu do zawodnika zamiast pracować ogólnymi przykładami i wzorami.
pomoc w rozpoznaniu motywacji indywidualnej do uprawiania piłki nożnej,
budowanie i podtrzymywanie motywacji wewnętrznej,
nauka rozpoznawania i nazywania emocji występujących w meczach oraz na treningach,
pomoc w zrozumienie celu nad którym pracujemy wykonując ćwiczenie,
wspólne odnajdywanie i analizowanie przyczyn porażek, konfliktów, spadków motywacji,
kształtowanie samodzielności (wybór ćwiczeń, samodzielne utrzymywanie intensywności),
uczenie samoobserwacji,
nauka zachowania się przed i po treningu (odpowiedni ubiór, pomoc w organizacji sprzętu),
nauka organizacji (bidony, sprzęt i ubiór w konkretnym miejscu),
kształtowanie wartości (tolerancja, różnorodność, wsparcie),
wpływ słodyczy, nawadniania i zdrowego odżywiania na osiągnięcia w sporcie.
No Comments Yet