Thumbnail image for course

Organizacja treningu (PZPN)

Środowisko gry

Gra jako punkt wyjścia

Gra jako punkt wyjścia

Poprzez modyfikacje środków treningowych, trener naprowadza zawodników na rozwiązania, w głównej mierze skupiając się na modyfikacji gry, czyli wprowadzeniu zmiennych (ograniczeń).

Wprowadzanie zmiennych (ograniczeń) należy odnosić do sytuacji, które zachodzą w grze właściwej. Ograniczenia mogą dotyczyć przestrzeni, czasu lub zawodników.

Trener to projektant środowiska gry - skupia się na zarządzaniu środowiskiem, pozostawiając zawodnikom autonomię w rozwiązywaniu boiskowych problemów, co pozwala zawodnikom na dłuższe doświadczanie i wyciąganie wniosków. Nie daje gotowych rozwiązań, ale tworzy sytuacje, które zmuszają zawodników do myślenia, działania i popełniania błędów - co jest kluczowe w procesie uczenia się. Poprzez modyfikacje środków treningowych, trener naprowadza zawodników na rozwiązania, w głównej mierze skupiając się na modyfikacji gry, czyli wprowadzeniu zmiennych (ograniczeń).

To właśnie poprzez:

  • modulowanie warunków gry (np. ograniczenia czasowe, przestrzenne, liczebne)

  • tworzenie zadań problemowych

  • pozwolenie zawodnikom na samodzielne szukanie rozwiązań

…rozwijamy u piłkarzy kompetencje poznawcze i decyzyjne.

Najlepsi trenerzy często obserwują swoje drużyny w meczach, identyfikują powtarzające się sytuacje i odwzorowują je w formie uproszczonych gier treningowych, np.:

  • szybki atak 2v2 z doganiającym obrońcą

  • gra 3v2 w otwarciu gry z celem zdobycia przestrzeni

Zawodnicy celowo stawiani są przez trenera, w sytuacjach problemowych. Wskazany jest im cel, dzięki czemu mogą działać w sposób intencjonalny. Samo rozwiązanie problemu pozostawione jest już samym zawodnikom, rozwijając u nich wiedzę i umiejętności. Wielokrotne powtarzanie sytuacji pozwala zawodnikom na nieustanną konfrontację z ciągle zmieniającym się środowiskiem, co jeszcze bardziej angażuje procesy poznawczo-decyzyjne zawodników.